The Idea of the Photo Exhibitions

Arabic and English just go down

معرض عين على فلسطين:

مقدمة عامة:

الصورة هي جزء لا يتجزء من التاريخ ، الصورة تنقل حكاية تعجز أمامها آلاف الألسن مهما تحدثت ، قد يقف شخص أمامكم يروي حكايات وقصص ولكن قد نستعيض عنه بصورة واحدة تحكي وتأثر في الحضارين أكثر وأكثر ، وفلسطين هي جزء من حكاية نتحدث بها يوميا ، نعرف كثيرا من فصولها وما يدور هنا أو هناك ، ولكن هناك الكثير ممن لم يعرفوا أو لم يحبو أن يسمعوا بما يحدث ، إما إبعادا للهموم عنهم وإما لأنهم لم يجدوا مصدرا للحقيقة والصورة التي تتحدث بصدق بعد غياب الإعلام وعدم مصداقيته بكل جوانبه ، فأصبح الاعلام سياسة دولية تسير وفق خطوط ووفق سيطرة الحكومات لإظهار ما يريدون ، وليس من هذا الجانب فقط ولكن أيضا الصحافة المكتوبة من جرائد ومجلات ، تبتعد عن الأمور والصراعات في هذ العالم ، من جانب تفاديا للمشاكل ومن جانب أخر السياسات التي تتبع لها وتحكمها ،وهنا تاتي فكرة المعرض التي ستتجاوز حدود الإعلام والصحافة.

فكرة المعرض:

فكرة المعرض تكمن في نقلة الصورة من فلسطين بصورة فنية إبداعية تختلف عن ما تنقلة كل الصحف والجرائد والتلفزيونات ، الفكرة تكمن في نقل صورة فنية بكل إبعادها سواء أكانت سياسية من النضال الشعبي السلمي أو من بين الشوارع ومرورا بالبشر والحجر في فلسطين ، الفكرة تكمن في جعل المعرض مصدرا للصورة والخبر والواقع الفلسطيني بعيدا عن الشكل المعتاد الذي مل منه الناس من قصص إخبارية ، فهناك في فلسطين شعب ليس فقط محتل بل هناك شعب رغم الألام والجراح يبتسم ويعيش حياة يومية بكل ما فيها من تناقضات ومن هان يجب ان يدرك العالم كيف يعيش هذا الشعب من خلال عنصر مأثر جدا وهو الصورة الحية الحقيقة ، وسيكون المعرض متنوع الزوايا والجوانب من نقل لواقع النضال الفلسطيني الشعبي السلمي ، مرورا بطبيعة فلسطين الخلابة ، وبكل ما فيها من حياة يومية.

 

تفاصيل المعرض:

–  عدد الصور : من 100 -300 وممكن أكثر حسب الطلب.

–    حجم الصور : من الممكن أن تكون الصور بحجم A4 مجلتنه طباعه واضحة و لكل قسم صورة كبيره بحجمم ِA3.

–   عرض عن المصور: ستكون هناك ورقة بحجم A4 تحمل صورة شخصية للمصور مع معلومات عنه وعن اعماله ووسائل الإتصال به.

–  لو توفر هناك بروجكتير projector  يمكن عرض فلم عن المصور بالإضافة إلى بعض الأفلام التي تعكس القضية الفلسطينية من أجل إعطاء موجز للحاضرين.

–          عدد أيام المعرض : يفضل أن تكون بين 3- 5 أيام.

–          الحوار والنقاش: في حالة توفر قاعة في مكان المعرض من الممكن عمل حلقة نقاش للمصور مع الحاضرين والحديث اما عن الصور أو عن تجربته الشخصية أو عن الوضع القائم في المناطق التي قام بتغطية التصوير فيها.

 

 

 

الصور في المعرض ستنقسم إلى الفئات التالية:

1-   الصور السياسية : وهي صور تنعكس من واقع النضال الشعبي الفلسطيني السلمي ضد الإستيطان وجدار الفصل العنصري ، وسيتم عرض هذه الصور عن طريق لوحات فنية تعكس الواقع ولك بأسلوب مأثر كثر يشد المشاهدين والتركيز الكبير والحيز الأكبر للصور ستكون من هذا الجانب.

2-  صور الطفولة: الطفولة في فلسطين جزء مهم ولا يتجزأ من القضية لما لها من إنعكاسات على نفسيتهم وما يتعرضون له من ضغط نفسي وفي هذا الجانب سيتم عرض لوحات فنية لأطفال فلسطين تعكس الطفولة والبرأة فيهم.

3-  صورة الطبيعة : في هذا الجزء سيظهر جمال الطبيعة في فلسطين في فصول مختلفة من صيف وشتاء وخريف وربيع لتعكس الجمال الذي يتمسك به شعب فلسطين لوطنهم المحتل.

4- صور للثقافة والتاريخ: سيتم عرض مجموعة من الصور التي تبرز التاريخ الفلسطيني وثقافة هذه الشعب من خلال عرض صور لمباني أثريه قديمة بالإضافة إلى أدوات قديمة يستخدمها شعب فلسطين وأيضا الجزء الاخر من اللباس الفلسطيني والزي الرسمي والرقصات الشعبية من دبكة وغيرها.

5-      صور إبداعية : وفي هذا الجانب سيتم عرض مجموعه من الأفكار  الإبداعية التي قام بها المصور لتظهر قدرة الشعب الفلسطيني على الإبداع ورسم الإبتسامه وخلق الأفكار رغم  ما يوجهه من صعوبات وآلام.

6- صور منوعه: قسم من المعرض سيكون لمجموعه من الصور المتنوعة المختلطة ما بين الحياة اليومية ومشاهد من فلسطين المحتلة.

7- صور للمصور : في هذا الجانب سيتم عرض صور للمصور أثناء تغطيتة للأحادث والمسيرات وإظهار الصعوبات التي واجهته خلال مسيرته من أجل أظهر الإستهداف الذي يقوم به الإحتلال لطمس ومنع إظهار الحقيقة بمهاجمته للإعلاميين والمصورين.

المصور في سطور :

هو شاب فلسطيني يبلغ من العمر 25 عاما ، من بلدة صغيرة في الضفة الغربية ، بدأ مشواره من بين قنابل الغاز والرصاص الحي لينقل الصورة عندما عجز الكثير عن نشرها ، رغم تواضع الإمكانات وعدم قدرته على الحصول على معداته الخاصة للتصوير أو لحماية نفسه فقد تعرض أكثر من مرتين للإصابة ولكن كل ذالك لم يمنعه من إستكمال المشوار والتعلم فهو لم يدرس التصوير سوى بجهود شخصية ، ومنل أجل ذلك تخلى عن دارسته في مجال تكنولوجيا المعلومات ، ليرسم حلمه ويقطع شوطا كبيرا ليصبح عين العالم على فلسطين ، مشواره شابته الكثير من الصعوبات ليس فقط على مستوى الأرض بل أيضا ، تعرض لإحتلال ألكتروني فحسابة على شبكة التواصل الإجتماعي الفيس بوك أغلق مرتين ولكن زاد إصراره حتى بلغ عدد زواره مدونته اكثر من 35 ألف زائر خلال عام وأربعه أشهر وأكثر من ثمانية آلاف عضو في مجموعته في شبكة الفيس بوك ، إنتشرت اعمال هذا الشاب كثيرا حتى عرفه الكثير وعرفوا صوره وأحبوه ، واليوم يبحث عن فرصته ليظهر للعالم أجمع أن الإنسان قدار على أن يعمل وينجز الكثير ويبنى أكبر القصور من الصفر وبمجهود شخصي فردي ، وأن العالم يبجب أن يلتفت إلى فلسطين وأبنائها المبدعين الذين أخذوا على عاتقهم مشوار لم تحمله حكومات ولا شعوب بأكملها.

 

مشاركات ومعارض سابقة:

مشاركات المصور اقتصرت على مشاركات فردية ببعض الصور في امكان مختلفة حول العالم ولكن لم يقم بأي معرض منفدر ، سافر خارج فلسطين في عام 2008 إلى النرويج للمشاركة في مؤتمر  للشباب وتحدث عن قصة قريته في النضال السلمي ضد جدار الفصل العنصري.


Exhibition Title: Eye on Palestine

Introduction:

The image is a reflection of history and a mirror of a great part of people’s life, It tells stories and describes scenes than will be engraved in the mind and heart of viewers.

Because I believe that a picture is worth a thousand words, I would like to transmit to the world via my pictures a story of a nation I belong to, a history that can never be hidden, and a struggle of people standing for their right to exist and live in dignity as the whole nations of this world.

Since the camera is a way of struggle for Palestinians, I wanted to send the message of truth that was used to be falsified by the occupation that had succeeded for many years to cover the light of truth off many people in Europe and western countries by controlling press and mass media.

The idea of the Exhibition:

Is to transmit in a new creative way the different aspects and dimensions of daily life in Palestine in its social, cultural, traditional, historical and political sides including its peaceful struggle against the apartheid system.

This exhibition is supposed to be a source of Images and news from villages and cities of Palestine of itself, away of lies of international media and its support to the occupation.

The exhibition will show a part of the beautiful nature of Palestine and the great part of its traditional clothes and dance giving the idea of the long past prosper history of its people.

Details of the exhibition:

– Number of Pictures: from 100-300 and moreover depending on demand.

– The size of images: A4

– Introduction to the photographer: in A4 size paper carries a photo of the photographer and its contacts

– If a projector will be available: we display short videos about the Palestinian issues and some of works of the photographer and his daily life during demonstrations and action sites

– Number of days: It is preferable to be between 3-5 days.

– Dialogue and discussion: if a hall will be available, a discussion conference can be held with people about the pictures, photography, difficulties in this field and about the Palestinian issue in general

Photos of the exhibition are divided into the following categories:

1 – Political photos: reflecting the fact of the Palestinian peaceful and Popular Struggle against settlements, the wall and apartheid system, those photos will be displayed in an artistic way showing images of the tragedy of life under occupation.

2 – Childhood photos: Childhood in Palestine is an important and integral part of society, there is a great impact of occupations and its action in many aspects of their psychological and educational life. This section will show in a innocent way the a part of their daily life.

3 – Photos of Nature: This section will show the attractive beautiful nature of Palestine in the different seasons of the year as a part reason for the Palestinians keep struggling for.

4 – Photos of Culture and History: this section will display a set of images of Palestinian history and culture including: buildings, traditional clothes and national dances such as Dabkeh.

5 – Creative images: This section will display a set of creative photos telling the world the power of determination of Palestinians to innovate using the modern technologies despite difficulties and obstacles

6 – Galleries: This section of the exhibition will show diverse sets of combined images of daily scenes from occupied torroritories.

7 – Photos of the photographer: This side will display photos of the photographer during his coverage of the demonstrations showing the difficulties he faces during his career showing the world the truth of apartheid and occupation.

About Photographer

I am Ahmad Musleh from Palestine, 25 years old, currently residing in the West Bank city of Ramallah. I hold a B.S degree in Information Technology; specialized in computerized information systems CIS. I worked as a technical analyst and graphic designer for close to two years in a local company, were named ITASSCO and Jaffa.net.

It’s during my volunteer work with the Palestinian Red Crescent Society as a first aid worker and amateur photographer one and half years ago that I discovered my passion for photography. At the beginning of my journey in photography, it was not easy to find the materials and good-quality cameras to cover the scenes and actions occurring daily in my town. With determination and the support of my friends worldwide, I started publishing some of my pictures using my groups in forums and social networking sites such as Facebook and Twitter. Through many local and international peace organizations I write weekly reports using some of my pictures. I improved my little experience to work finally as freelance photographer.

My love for the camera has increased.. I do believe the picture is a mirror of the present and a way to look backwards in history. Pictures can tell thousands of words.

See link Please, of Ahamd Blog and some of has Pics.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: